Leverans & köpvillkor

1) Köp

1.1) Genomförande av köp

Köp genomförs genom att lägga en eller flera produkter i varukorgen och sedan klicka på knappen "Till kassan". I kassan kan ett inloggningskonto skapas om ett sådant inte redan existerar. Efter att ha fyllt i nödvändiga personuppgifter och leveransadress väljer man fraktalternativ och klickar sig sedan vidare till valt betalningsalternativ. Det är upp till dig som kund att se till att det är korrekta kontakt och leveransuppgifter angivna på ordern. Om dessa uppgifter ej är korrekta ansvarar inte Reservdelaronline för utebliven leverans eller uteblivna aviseringar.

Vid slutförd order träffas ett avtal mellan dig som part och Reservdelaronline Sverige AB som motpart. En orderbekräftelse skickas ut till den e-post som du angivit vid beställningen. 

1.2) Priser

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella skrivfel. Om felaktigheter i pris eller villkor skulle uppstå förbehåller sig Reservdelaronline rätten att ändra detta i efterhand. Vi förbehåller oss rätten att justera våra priser utan avisering.

2) Betalning

2.1) Betalningsvillkor

I samarbete med Svea Bank AB (publ) (556158–7634) erbjuder vi:

- Kortbetalning

- Fakturabetalning

- Direktbetalning via bank

- Delbetalning

- Swish

2.1.1) Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Banks hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället även vid köp av beställningsvaror. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet. 

2.1.2) Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB (publ). För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Reservdelaronline Sverige AB överlåtna till Svea Bank AB (publ).

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. 

Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar och 0kr i fakturaavgift. Som avsändare på fakturan står Reservdelaronline Sverige AB och fakturan sänds separat från samarbetspartner Svea Bank AB till den e-postadress som du uppgav vid köptillfället, några dagar efter att varan skickats från vårt lager i samband med att de gör sin fakturering. Fakturan betalas enligt de instruktioner som ges på fakturan.

Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift om 60kr. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. 

Företagsfaktura
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura ("företagsfaktura").
 
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
 
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
 
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
 
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

2.1.3) Direktbetalning

Via Svea Bank AB och Trustly tillhandahåller vi möjligheten att direktbetala via din bank. De banker vi erbjuder betalning via är Nordea, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Länsförsäkringar, Danske Bank, Skandiabanken, Forex Bank samt ICA Banken.

2.1.4) Delbetalning

Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.


Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta,
uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,
55%.


Allmänna villkor


Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)

2.2) Säker betalning

Svea Bank använder sig av säker programvara och teknik för att säkerställa att all information hanteras varsamt. Samtlig trafik mellan Reservdelaronline och Svea Bank är krypterad med SSL.

3) Leveransvillkor

3.1) Leveranstid

Samtliga varor som är märkta med "I eget lager" finns på eget lager och levereras i det flesta fall från oss inom en arbetsdag. Din försändelse skall i normala fall vara dig tillhanda inom 1-3 arbetsdagar för paket eller 1-5 dagar för postförsändelser. I händelse av att du har lagt order på en beställningsvara tar leveransen längre tid och leveranstiden kan ta upp till 15 arbetsdagar - förutsatt att varan finns på vår leverantörs lager. Om din order innehåller en ej lagerförd vara "Beställningsvara", skickas din order först när vi har samtliga produkter på vårat lager och redo att skickas.

Notera att vissa postnummer kräver 1-2 dagar extra leveranstid på grund av otillgänglighet. För mer exakt beställningsinformation hänvisar vi dig till vår kundtjänst.

3.2) Leveranskostnad

Reservdelaronline Sverige AB tillämpar faktiskt fraktkostnad för order under 999kr. Fraktkostnaden beräknas på den största av vikt eller fraktdragande vikt. För att lättast se vad din order kommer att kosta - lägg dina varor i varukorgen så räknas frakten ut automatiskt. Order över 999kr skickas fraktfritt inom Sveriges gränser till utlämningsställe. Vid beställning över 2999kr erbjuder vi även hemleveransalternativ med fri frakt med pakettjänster. När försändelsen levereras på pall tas alltid en leveransavgift ut.

3.3) Leveransalternativ

Vi erbjuder idag leverans med brev, till utlämningsställe, hemleverans, styckegodssändningar, pallsändningar och företagspaket. 

Vi anlitar Postnord, Schenker och DHL som transportörer. Varubrev skickas direkt till brevlådan om möjligt men det är upp till varje brevbärare att avgöra ifall varubreven får plats i brevlådan. Ifall varubrevet inte får plats i brevlådan kommer varubrevet i första hand att lämnas vid ytterdörr - annars lämnas dessa på närmaste utlämningsställe.

Leveranser till utlämningsställen levereras till närmaste utlämningsställe utifrån det postnummer du angett. För att kunna hämta ut försändelse krävs giltig legitimation.

En spårningslänk skickas till den mail du angett och ett sms skickas även ut till det mobiltelefonnummer du angett. Det åligger köparen att kontrollera köp- och leveransuppgifter vid godkännande och eventuella felaktiga uppgifter som innebär att försändelsen inte kan aviseras eller levereras kan komma att debiteras med extra avgifter.

3.4) Leveransförseningar

Vid eventuella leveransförseningar ber vid dig snarast att kontakta vår kundtjänst. Vi försöker i högsta möjliga mån att uppskatta realistiska leveranstider men kan i vissa fall ej hållas ansvariga för eventuella leveransförseningar som uppkommer hos fraktbolagen. Postnummer som börjar med 8 och 9 tar lite 1-2 arbetsdagar extra för leverans.

3.5) Ej uthämtade paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera en kostnad om 295kr för ej uthämtade paket som täckning för frakt-, lager- och returkostnader.

3.6) Tillgänglighet och lagerhyra 

I de fall kunden ej varit anträffbar eller kontaktbar för leverans enligt de transportvillkor som gäller och transportören debiterar Reservdelaronline Sverige AB avgifter för att de ej kunnat leverera försändelsen förbehåller Reservdelaronline sig rätten att vidarebefordra kostnader för återtagande, otillgänglighet, extra utkörningar och lagerkostnader till dig som kund.

3.7) Skadat gods

Transportskador synliga på paketet skall anmälas till transportbolaget innan du skriver på mottagande av paketet och chauffören skall notera detta. Vid skada på en produkt i paketet ber vid dig att kontakta vår kundtjänst inom 7 dagar från det att du mottagit ditt paket. Vi ser gärna att du har ditt ordernummer och paket tillgängligt för lättare identifiering.

3.7) Leverans utan kvittens

I de fall ett leveransalternativ utan kvittens väljs övergår ansvaret för godset till köparen i samband med att leveransen avlämnats på mottagarens leveransadress. Eventuell förlust av försändelse ersätts ej av transportören eller av Reservdelaronline Sverige AB.

4) Ångerrätt & Öppet köp

4.1) Ångerrätt

Som konsument har du en ångerrättsperiod på 14 dagar och kan inom denna tid välja att ångra ditt köp. Vid önskan om att ångra ditt köp skall varan returneras i oförändrat och säljbart skick. Vid eventuell plombering skall denna vara intakt då varan anses som använd och dess säljbara skick ej kan garanteras vid bruten plombering på de varor som förslutits på detta sätt. Vid ett ångerköp är det du som konsument som står för returfrakt. Notera att vid av beställningsvaror som anpassats för dig som kund gäller ej normal ångerrätt. Vi förbehåller oss att avböja retur av anpassade beställningsvaror. Du har rätt att undersöka varan men vid hantering eller användning av varan förbehåller sig Reservdelaronline att dra av värdeminskningen eller helt neka retur på grund av den returnerade varans skick.

4.2) Återbetalning

Återbetalning sker inom 14 bankdagar på i första hand det vid köpet använda betalsätt om inget annat överenskommits.

4.3) Returer

För att göra en retur kontaktar du oss först via retur@reservdelaronline.seanger ditt ordernummer i mailet och inväntar svar och klartecken för att returnera varan.


1) I paketet lägger du i följesedeln alternativt märker returen med "RETUR" samt ditt ordernummer som du kan finna på följesedeln.

2) Vi erbjuder två olika returalternativ:

a) Antingen skickar du tillbaka returen på valfritt fraktsätt själv (du står för frakt, ifall paketet försvinner och eventuella fraktskador så emballera väl). Notera även
att vi inte hämtar ut paket som hamnar på utlämningsställe utan returen skall gå till en företagsadress (fråga gärna när du skickar för att slippa att paketet kommer i retur) alternativt vara så pass litet att det går ned i de gula postlådorna. Hamnar paketet på utlämningsställe kommer det ligga kvar där i 2 veckor för att sedan gå i retur till dig och du blir ansvarig för att betala din transportörs frakt och hanteringskostnader.

 
Paketet returneras till:

Reservdelaronline.se
Mimmis väg port 6
137 69 Österhaninge


b) Alternativt så skickar vi dig en pdf med returfraktetikett som du kan skriva ut och tejpa på paketet. Faktiskt frakt (oftast hamnar denna frakt på 69kr - 99kr) dras av innan resterande belopp från ditt köp krediteras. Vi står då för bokning av frakt och försäkring. Du ansvarar fortfarande för att paketet är väl emballerat då detta inte ersätts av försäkringen. Du måste även ta dig till ett utlämningsställe för att lämna in paketet.
 
Varför berättar vi det här?
Då vi har ett förmånligt avtal via Postnord & DHL som privatpersoner oftast inte kan få till samma pris (prislistor för Postnord kan du finna här) delar vi gärna med oss av det och tar endast ut exakt vad returfrakten kostar, inga hanteringskostnader eller påslag. Det går självklart att skicka billigare men då vill vi gärna att du vet vad skillnaden är på olika paket och fraktalternativ innan du skickar så att du kan göra ett eget val hur du vill returnera varan.
I de flesta fall så kommer paketen fram men ibland händer det att paket försvinner eller att produkten är trasig. När det väl händer så är det bättre att vi har berättat innan vad som gäller och vem som är ansvarig för vad. Precis på samma sätt som vi står för alla kostnader när vi skickar ut paketet (vi subventionerar till och med frakten) blir du ansvarig för att returen kommer tillbaka till oss i samma skick som du fick den.
Har du några frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss.

5) Garanti & reklamation

5.1) Garanti

Garanti är något som tillverkaren tillhandahåller och är inget som är ett lagkrav eller ett måste utan något som tillhandahålls för att göra dig som konsument trygg att handla. Villkoren skiljer sig därför åt mellan våra tillverkare. Garantin skiljer i allt från sex månander  till livstids garanti på våra varor. För fullständiga garantivillkor ber vi dig att kontakta vår kundtjänst

5.2) Reklamation

Vid ett uppdagat fel på din vara skall du inom skälig tid anmäla det till oss som återförsäljare så att vi får en möjlighet att åtgärda felet. I första hand försöker vi reparera varan. Ifall detta inte kan göras byter vi ut varan mot en likadan eller likvärdig produkt.

6) Tvist

Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och utfall.

7) Personuppgifter

Reservdelaronline följer GDPR och hanterar persondata i enligt med dess bestämmelser. 

8) Force Majeure

Vid förseningar eller fel som ligger utanför Reservdelaronlines kontroll kan företaget ej hållas ansvarigt för eventuella förlorade arbetsinkomster eller andra uppkomna kostnader. Reservdelaronline Sverige AB kan ej heller hållas ansvarigt för direkt eller indirekt skada som uppkommit för kund.