Att underhålla sin gräsklippare är viktigt för att få den optimala prestandan och maximala livslängden. Några av dom grejerna som kan vara bra att hålla koll på är gasreglaget, motorbromsvajern och kopplingsvajern. Slitage och ålder kan leda till allvarliga problem som påverkar både körkomforten och säkerheten, med regelbundna inspektioner kan där av vara avgörande för att förhindra olyckor och spara kostnader på längre sikt.
I videon nedan kommer Anders gå igenom om hur man byter gasreglage, motorbromsvajer och kopplingsvajer på stiga mluticlip 50 S.
-
Första steget är att demontera alla gamla komponenter som ska bytas, börja med att lossa kablagets vid handtaget från s-låsen, sedan lossar du gasreglaget från styret. Efter det tar du loss motorbromsvajer och gasvajern som sitter fast i gräsklipparen och inte själva styret. Motorbromsvajerns lossar du med hjälp av en näbbtång för att den sitter fast i hullingar. Gasvajern tar man bort genom att lossa på skruven som den sitter fast i.
-
Nästa steg är att ta loss skyddskåpan, när du tagit bort kåpan kan du se till att göra rent från gräsrester och smuts som lätt samlas under kåpan.
-
När kåpan är lossad ska du demontera kopplingsvajern som sitter fast i hullingar precis som motorbromsvajern.
-
Efter att du har lossat kopplingsvajern från hullingarna och s-låset kan du börja montera den nya kopplingsvajern i s-låset och hullingarna precis som den gamla satt.
-
Nu är nästa steget att montera tillbaka kåpan och sedan montera motorbromsvajern. men innan du monterar den kan det vara bra att smörja kablarna för att för dom ska hålla sig bra under en längre tid. Inget trögflytande istället en så lätt olja som möjligt.
-
Dags att montera motorbromsvajern precis så som den gamla satt, börja med s-låset och sedan sätt fast den så den sitter fast med hullingarna.
-
Gasvajern ska nu också monteras och det gör du på samma sätt som den förgående var monterad på. Det är viktigt att justera den för att den ska vara så komplett och funktionell som möjligt med andra ord få tillgång till full choke. Du kan fästa den lite lätt och justera den efter att du har monterat gasreglaget.
-
Gasreglaget ska nu skruvas fast på styret, innan du skruvar fast den så är det viktigt att du placerar motorbromsvajern längst upp mot gasen. Kopplingsvajern placerar du under motorbromsvajern som också ska ligga i en plastficka där hullingarna kan sitta. Detta är för att då kommer vajrarna på rätt plats och rätt vinkel till reglagen. Placera gasreglaget på styret och skruva fast den.
-
Därefter kopplar du in vajrarna, börja med motorbromsvajern i s-låset sen över till kopplingsvajern under i s-låset till bygeln.
-
Tillbaka till att justera gasvajern nu när allt sitter komplett på styret. Då börjar du med att spänna upp gasvajern till max (full choke). Sedan drar du vajern så långt bak som möjligt så att den blir spänd och då kan du dra åt skruven, då funkar choken och gasen som den ska.
-
Du kan sätta fast vajrarna med buntband längst styret för att det ska se snyggt ut.
Nu är gräsklipparen komplett och fungerar som den ska! Viktigt att komma ihåg är att alla gräsklippare och vajrar inte ser exakt likadan ut men principen är densamma.