Ett tändstift är en enkel enhet som omvandlar tändsystemets energi till en gnista, vilket antänder bränsleblandningen. Den korta versionen av hur de fungerar är att elektricitet leds genom tändstiftet så att en båge bildas mellan mitt-elektroden och jord-elektroden.
Det finns mer att säga om hur tändstift fungerar, men för att förstå de tester vi gör räcker det att veta detta. vi testar helt enkelt om tändstiftet kan utföra sin uppgift och skapa gnistan.
Varför testa ett tändstift?
Varför gör vi ett tändstiftstest? Tändstift är billiga. Så det är inte så farligt att byta ut dem om de är trasiga.
Det finns många faktorer som kan orsaka ett tändfel. Det kan vara brist på bränsle, kompression eller gnista. Om det handlar om brist på gnista kan det bero på ett dåligt tändstift, tändspole, fördelare eller tändkabel.
Som en tumregel bör man alltid börja med den enklaste och mest uppenbara lösningen när man felsöker. I fallet med ett tändfel är det enklaste att börja med att kontrollera tändstiften.
Ibland räcker det med en visuell inspektion för att avgöra om ett tändstift är trasigt. Med tiden kommer mitt-elektroden att slitas ned och då kan det inte längre utföra sin uppgift. Men om det inte är så, hur kan man då vara säker på att tändstiftet inte fungerar?
Vi ska nu prata om vilka tester som kan göras för att kontrollera tändstiften. Det är relativt enkla och kräver inte mycket mer än några grundläggande handverktyg. Genom att göra dessa tester kan du snabbt avgöra om tändstiftet är källan till dina problem.
Verktyg som behövs för att testa tändstift
Det är bra att veta att du bara behöver några få verktyg för att utföra båda dessa tester. Det finns mer professionella sätt att göra det på, men eftersom vi pratar om att arbeta hemma håller vi oss till det enklare.
Verktyg:
-
Multimeter (för motståndstest)
-
Tändstiftshylsa
Delar:
-
Ett tändstift som fungerar
Organisera dina verktyg och utrustning så att allt är lättåtkomligt.
Så här testar du ett tändstift
Jordningstest:
-
Ta bort tändstiftet från cylinderhuvudet.
-
Lägg tändstiftet på en jordad yta. Det finns många metalliska ytor som är jordade där du kan lägga tändstiftet. Se till att hålla tändstiftet borta från bränslekällor och att kablarna inte rör några rörliga delar.
-
Dra i startsnöret, men om maskinen har elstart vrida på tändningen och inspektera gnistan. Be någon vrida om tändningen medan du inspekterar tändstiftet. Gnistan ska vara stark och blå. Om gnistan är svag och orange är den troligen inte tillräckligt stark för att antända bränsle- och luftblandningen i motorn.
-
(Valfritt) Om det inte finns någon gnista, anslut ett nytt eller fungerande tändstift. Om gnistan är stark, vet du att det gamla tändstiftet är dåligt. Om det inte finns någon gnista eller om gnistan fortfarande är svag, kan du fortsätta felsöka andra delar i tändsystemet. För att vara säker på att tändstiftet är dåligt, kan du även göra motståndstestet med en multimeter.
Om det inte skulle vara fel på tändstiftet men du får inge gnista kan det vara fel på tändsystemet, då kan du lätt testa det med hjälp av en gnistprovare.
Alternativ test: Multimeter test
För att vara helt säker på att tändstiftet är trasigt, kan du också använda en multimeter för att mäta dess resistans. Om motståndet är för högt eller lågt, indikerar det att tändstiftet är defekt.
Multimeter test
-
Ställ in Multimetern på Ohm
Sätt multimetern på läget för att mäta resistans (Ohm, Ω). -
Testa Resistansen Mellan Mätspetsarna
Börja alltid med att säkerställa att det inte finns någon resistans i mätspetsarna för att få ett korrekt mätvärde. Detta innebär att du ska kontrollera att mätspetsarna inte är defekta och att de ger ett exakt resultat. -
Testa Pluggarna
Placera ena mätspetsen på terminalen i änden av tändstiftet och den andra spetsen på mittelektroden. På så sätt mäter du resistansen mellan dessa två punkter. -
Inspektera Läsresultatet
Kontrollera avläsningen på multimetern. Du vill se till att de resistansvärden som visas är inom specifikationerna för den aktuella komponenten. Vad som är accepterat som ett korrekt värde beror på tillverkarens specifikationer. Det rekommenderas att man byter ut tändstift i drift med ett motståndsvärde på mer än 5000 ohm (5k ohm) eller mindre än 500 (0.5 k ohm). För nya tändstift rekommenderas 4000 ohm som högst högsta acceptabla värde.
Genom att använda dessa metoder kan du snabbt fastställa om tändstiftet är orsaken till eventuella problem med motorn.