Här är några utav det vanligaste problem på snöslungan.
Snöslungan startar inte.
Om du har en bensinmodell, börja med att kontrollera om det finns bensin i tanken. Om snöslungan har elektrisk start, se till att den är ansluten till ett eluttag. Om bensinen är äldre än 30 dagar, kan etanolen i bränslet ha orsakat fuktuppbyggnad i bränslesystemet. Töm bränslet från tanken ur snöslungan, fyll på med ny färsk bensin och prova igen. För elektriska modeller, kontrollera att maskinen är anslutet till en strömkälla eller att batteriet är fulladdat.
Snöskruven eller utkastarröret är blockerat.
Stäng av motorn på bensinsnöslungan eller koppla ur sladden, eller ta ut batteriet på en elektrisk modell. Använd någon form av redskap för att rensa blockeringen så som ett kvastskaft.
Snöslungan är svår att manövrera eller rycker framåt.
Med tiden behöver kablarna som skickar kraft till hjulen justeras för att applicera rätt spänning till remmen på tvåstegs snöslungor. Om du klämmer på drivhandtaget och snöslungan rycker framåt, måste du spänna linan. Koppla loss kabeln från handtaget och justera linans justeringsskruv vid basen av maskinen, koppla sedan tillbaka klämman och testa hanteringen. Justera igen vid behov tills ryckningarna slutar. Efter att ha justerat kablarna, se till att spruta lite smörjmedel på dom rörliga delarna.
Maskinen lämnar för mycket snö bakom sig.
En platt metallstång på maskinens undersida hackar bort is och snö från marken som sen åker in i snöskruven. Att köra över betong, asfalt och grus kan slita ner metallen, vilket lämnar snöspår bakom sig. Lyft upp snöslungan och ta bort bultarna som håller fast stången vid höljet och ersätt den med en ny. Justera den nya stången så att den är ungefär 3mm ovanför marken.
Kom ihåg att du inte bör köra en enkelstegs snöslunga över grus, eftersom den kan plocka upp och kasta gruset med snön, vilket kan skada fönster eller förbipasserande. Problemet är unikt för enstegs snöslungor eftersom deras snöskruvar kommer i direkt kontakt med marken, till skillnad från två- eller trestegs snöslungor, vars skruvar inte rör vid marken.
Remmen går sönder vid användning.
Den kraften som krävs för att aktivera drivremmen på en enstegs snöslunga sliter på remmen snabbare än på tvåstegsmaskiner. Mellan användningarna, ta bort kåpan och kontrollera remmen för sprickor (byt ut om det behövs). Att byta rem på en större tvåstegs maskin innebär att du måste plocka isär enheten för att komma åt remskivan.
Snöslungan går ojämnt.
Om din bensindrivna snöslunga skakar eller rör sig oroligt när den är igång, kan det finnas ett problem med bränsleförbränningen. Kontrollera bränslet eller tändstiften. Börja med att tömma bränslet från tanken och fyll på med ny bensin. Byt stiftet mot ett nytt, Försök att byta tändstiftet genom att koppla bort tändhatten från stiftet och sedan ta bort stiftet med en spärrnyckel.
Motorn går, men snöskruven snurrar inte.
Med motorn avstängd och nyckeln borttagen, kontrollera snöskruven och/eller impellern ifall det finns något som sitter fast eller i vägen, t.ex. en sten eller en iskocka som hindrar de rörliga delarna från att snurra. Kontrollera sedan brytbultarna, de som som sitter närmast snöskruven. Kontrollera din manual för den exakta placeringen av brytbultarna. Dessa bultar kan gå av när snöslungan kör på en sten, gren eller något annat hårt föremål. Då slutar snöskruven att snurra vilket är helt i sin ordning, detta är en säkerhetsåtgärna för att motorn inte skall gå sönder. Börja med att byta ut brytbultarna till nya och din snöskruv bör fugnera igen.